HU EN

Mindig elérhető fogyasztók – kik ők és miért fontosak?

buru-ferenc-pm |
2017-06-27

A nemzetközi szakirodalomban egyre gyakrabban lehet találkozni a „mindig elérhető fogyasztók” kifejezéssel, amit először a Forrester Inc., a világ egyik legbefolyásosabb kutató és tanácsadó cége kezdett használni. A mindig elérhető fogyasztók – kicsit leegyszerűsítve – szinte folyamatosan online módban vannak, a mindennapjaik során több eszközről és több helyszínről is csatlakoznak a világhálóra, ezen belül a mobil eszközök dominanciája egyre nő. Magyarországon az AlwaysON® nevű exkluzív kutatás keretében a PanMedia és a PM Digital 2014 óta vizsgálja a mindig elérhető fogyasztók tulajdonságait és szokásait.

Nem egyszerűen csak arról van szó, hogy a mindig elérhető fogyasztók sokat interneteznek, vagy hogy a tartalomfogyasztási szokásaik mások, mint az átlagnak. Hanem arról is, hogy náluk már teljes életmódváltás történt a digitális eszközök és technológiák intenzív használatának következményeként. Sőt, elmondható, hogy e szegmens esetében az ún. vásárlói út (consumer journey) is másként alakul, mint az átlagfogyasztóknál!

A mindig elérhető fogyasztók száma évről évre emelkedik hazánkban is. 2017-re számuk meghaladta a 2 millió főt. Ők azok, akik többféle eszközön keresztül, naponta sok órát töltenek netezéssel (többet, mint TV-nézéssel).

 

A mindig elérhető fogyasztók jellemzően 15-39 évesek, minimum középfokú iskolai végzettséggel. Budapesten vagy megyeszékhelyen élnek és átlag feletti vásárlóerővel rendelkeznek. Bár 44%-uk 30 év alatti, a szegmens fele 30-59 éves, vagyis az X és Y generáció is szép számmal képviselteti magát a körükben.

A mindig elérhető fogyasztókat nagyobb arányban érjük el az interneten, mint TV-ben. Jellemzőjük, hogy aktív életmódjuknak és az átlag feletti vásárlóerejüknek köszönhetően, a mozi és a közterület iránt is kiemelkedő affinitást mutatnak.

Míg 2014-ben a mobilról és PC-ről internetezők aránya közel azonos volt (64%, 63%) és a laptop a 3. legnépszerűbb eszköz volt a körükben (59%), addig 2016-ra a mobilról internetezők száma (74%) lényegesen meghaladta az asztali gépről internetezőkét (54%), és a laptop feljött a 2. helyre (61%).

A mindig elérhető fogyasztók körében az internetezés melletti párhuzamos tevékenység 2016-ban valamelyest csökkent az előző évekhez képest (2015: 70%), de még így is 65%-uk egyéb médiát is fogyaszt a netezéssel egyidejűleg.

A mindig elérhető fogyasztókra jellemző, hogy sokféle szórakoztató elektronikai berendezéssel rendelkeznek: pl. 21% tablet, 20% házimozi, 10% okos TV.

A mindig elérhető fogyasztók a telefonjuk valamennyi funkcióját sokkal jobban kihasználják, mint az átlag. Ugyanakkor a klasszikus alapfunkciók (telefonálás, üzenetküldés) egyre inkább háttérbe szorulnak, és helyüket az online megfelelőik (telefonálás neten: Viber, Skype; chat) veszik át.

 

A mindig elérhető fogyasztók 45%-a rendszeresen használja az internetet vásárlásra és az elmúlt évben 57%-uk legalább egy applikációt letöltött a telefonjára. Meggyőződésük szerint „az internetes vásárlásnál a kényelem fontosabb az árnál”.

További információért keresse csapatunkat!