Ahogy jeleztük most megvizsgáljuk hogyan alakultak egyes site-ok látogatottsági adatai. Ki fog derülni, hogy mely oldalak nyertek látogatókat, és kik voltak azok, ahol csökkent a látogatottság.

Kezdjük a hírportálokkal

A következő diagramokon a 15 évesnél idősebb belföldi felhasználókat vizsgáljuk.

Az előző posztban láthattuk, hogy itthon főleg március elején nőtt meg az érdeklődés a koronavírus iránt. Az elemzést február elejével kezdjük, hogy láthassuk az előző pár hetet.

Ahogy látszik március elején nagyon megugrott a hír site-ok látogatottsága (real user, valós felhasználó száma). Nem kizárható egyéb, akár szezonális hatás, de ilyen mértékű hirtelen megugrás nem szokványos, és a járvány, és google keresések (korábbi post) függvényében érthető is. Így bátran kijelenthetjük, hogy a COVID19 vírus jelentős hatással volt a hazai vezető hírportálokra (a tavalyi adatok egyébként egyenletesek voltak február-március időszakban).

És akkor mit is látunk? Nőnapot követően hirtelen emelkedik a site-ok olvasottsága. Vannak napok, amikor duplájára nőtt a forgalmuk a pár héttel korábbihoz képest. Minden site esetén jelentős a növekmény. Az index.hu, és a 24.hu a vezető, de az utolsó pár napra az origo.hu is komolyat nőtt és volt, hogy a második helyre jött fel. (Az elemzéshez használt adatbázisokban csak a kereskedelmi célú platformok adatai szerepelnek. Így a kormány által működtetett egyéb felületekről nincsenek szocio-demográfiai és látogatottsági adataink.)

Ha ugyanezen oldalakat megnézzük egy másik metrika a pageview (oldalletöltés) szempontjából, akkor picit más képet kapunk.  Azt látjuk, hogy az index olvasók sokkal több oldalt néztek meg, több cikket olvastak el. A korábbi hetekhez képest akár háromszor akkora volumenről beszélünk.

Ennek okát nem tudjuk. Lehet, hogy több releváns tartalmat találtak a látogatók, vagy többször olvasták el a cikkeket. Így vagy úgy, nem csak a legtöbb olvasót érte el az index, de sokkal több potenciális hirdetési megjelenésre tettek szert. Ha volt elég megrendelésük, akkor akár több hirdetési bevételt generálhattak. Ha nem akkor a meglévő kampányaik könnyebben futhattak ki. Illetve, ha nem szolgáltak ki ennyi hirdetést, akkor viszont kisebb reklámzajt érhettek el a cikkek mellett, ami szintén fontos a felhasználók megtartása végett.

Tehát jegyezzük meg: a pageview-k generálása is nagyon fontos a portáloknak.

Vajon a női oldalakon is látszik változás?

30-50%-os növekedés figyelhető meg a női oldalak (nlc.hu, life.hu) látogatottsága esetén egy-egy napon az azt megelőző hetekhez képest. A femina.hu, és a femcafe.hu-nál nem látszik emelkedés, sőt a femina.hu mintha az nlc.hu-val szemben veszített volna felhasználókat március közepén.

Ahogy az előző esetben most is nézzünk rá a pageview adatokra.

A helyzet ugyanaz, viszont a femina.hu vesztesége már nem akkora március közepén az nlc.hu-hoz képest. Ráadásul a life március 17-én nem sokkal, de első helyre jött fel, ám ez kérész életűnek bizonyult.

Egészség tematika

Szintén nem meglepő, hogy járvány idején nő ezen portálok látogatottsága. A házipatika.com uralja a szektort és szépen növelte is az előnyét. Viszont az egészségkalauz.hu látványosan megverte, utolérte a stabil második webbeteg.hu-t. (a pageview értékek is ezt mutatják)

Hogy ne érjen az a vád minket, hogy nem figyelünk a szezonális hatásokra, talán itt az ideje megnézni az előző évet, íme 2019:

Tavaly márciusban sehol az idei kiugró értékek.

Recept oldalak

Ha már az előző posztban annyit foglalkoztunk a liszttel, és kenyérrel, vizsgáljuk meg a legnagyobb recept portálokat.

A nosalty, és a mindmegette is növelte a látogatói számát márciusban. Ezen annyira nem lepődtünk meg, hiszen a félország otthon tölti a napjait, és főzni kell a családra, de legalábbis kenyeret sütni.

A pageview számok hasonló képet mutatnak.

Apróhirdetési oldalak

A jófogás.hu, és használtautó.hu esetén viszont csökkenés látható, de ez is érthető, hisz erősen közvetlen találkozások jellemzik mindkét értékesítési formát, bár a jófogás esetén remekül működik a háztól házig szolgáltatás (saját tapasztalatból mondom), viszont az autó adás-vétel nem megoldható távolról (pageview adatok esetén ugyanez látható). Viszont mintha már túl lennének a nehezén, és újra növekedni kezdenének.

Ingatlanos site-ok

Az ingatlan oldalak esetén komoly esés látszik látogató számban és pagview számban is.

A pageview adatok is nagyon hasonlóak, bár az utolsó nap, mintha megfordulni látszódna a trend.

Összegzés

A hírsite-ok, női, recept és egészség tematikájú oldalak látogatottsága erősen megnőtt az időszak alatt. Több site esetén az oldalletöltés szám is rendkívül magasra ugrott. Vannak oldalak, akik átmenetileg veszteségeket szenvedtek el, ilyen például az ingatlannal, apróhirdetéssel foglalkozó portálok (szállásra nem volt adat, pedig nyilván az is csökkent).

A következő bejegyzésben ezen site-ok demográfiai eloszlását fogjuk megvizsgálni. Addig is olvasd el a TV-s elemzésünket!

Szerző:

Tatár István

Digitális médiaigazgató – PanMedia

Kép forrása: pexels.com

Forrás: Hungary, DKT-Gemius (15+ domestic audience), 2020-02-01 – 2020-03-22

Ezeket már olvastad?: