Többet tévézünk-e, ha otthon vagyunk?

A március 16-i iskola bezárások, valamint a gyárleállások és a távmunka üzemszerű bevezetése miatt sokan maradtak otthon. Ahogy látványosan kiürültek az utcák, arra számítottunk, hogy a tévénézéssel töltött idő is növekedett.

Forrás: Nielsen Audience, ATV, teljes nap, hétköznap

Nos, igen, valóban növekedett a 12. héten (márc.16-23.)! Azt látjuk, hogy a hétköznap TV előtt töltött idő a felnőtt népesség körében 12%-kal, az aktív népesség körében 16%-kal, míg a magasabb státuszú népesség (18-49 ABCpp) körében még jobban, 26%-kal emelkedett. Ők azok, akik körében magasabb arányú a távmunka, ill. őket nagyobb arányban érinti az iskolák bezárása. Hogyan néz ez ki napi görbe szintjén?

Forrás: Nielsen Audience, 18-59, TRP awg, total TV, teljes nap, hétköznap

Azt látjuk az első otthon töltött hét tapasztalatai alapján, hogy reggel 7 óra után megemelkedett a televíziós nézettség és ez valamelyest este, éjszaka is így maradt – talán mert tovább lehet aludni.

Mit jelent ez számunkra szakmai szempontból?

A televíziós kampányok vélhetően túl fognak teljesülni, hisz az adott spotokra becsült értékek több GRP-t hoznak majd. Ennek örülhetünk.

Emellett viszont a vásárlási és tervezési célcsoportok közti arányok, az ún. konverziók vélhetően megváltoznak, hisz ezek becslése historikus adatok alapján kerül meghatározásra, nem a jelenlegi extrém viszonyok szerint, amikor a nézői szokások megváltoznak.

Az egyes műsor zsánerek nézettségének változása

Az egyes műsorok, műsor zsánerek nézettségére az adott időszak műsorstruktúrája, az éppen futó top műsorok és természetesen az időjárás erős befolyásoló erővel bír. Ahogy a későbbiekben láthatjuk, a hírműsorok esti nézettségére alapvetően a hazai események vannak jelentősebb hatással, amelyek márciusban kezdtek felpörögni a Covid-19 kapcsán.

Forrás: Nielsen Audience, 18-59 shr%, teljes nap

Még kevés idő telt el, de két erősebb tendencia látszik máris. Növekedett a 10. héttől kezdődően, azaz március elejétől, a hírműsorok nézettségi aránya és csökkent a sportműsoroké. Utóbbi annak köszönhető, hogy a top futball ligák és a BL mérkőzéseit folyamatosan törölték, a nemzetközi sporteseményeket is törölték, beleértve pl. a Forma-1 rajtját. Ez a tendencia a tavalyi év azonos időszakával összevetve is szignifikáns.

Forrás: Nielsen Audience, 18-59 shr%, teljes nap

A Movie kategória előző heti (w12, márc.16-22.) ugrásszerű növekedése nem feltétlenül a járvány okozta home office, cégleállások, és önkéntes karantén következménye; hogy mekkora köze van hozzá mégis, a következő hetek adatai mutatják meg.

A hírműsorok nézettsége         

A televíziózás egyik kulcsa a főműsoridős nézettség alakulása, ugyanis ekkor ül le a legtöbb ember egyszerre a TV képernyők elé. Ennek fényében azt vizsgáltuk, hogyan változott az ebben az idősávban futott hírműsorok átlagos nézettsége a 18-59-es célcsoport körében. A jobb láthatóság miatt az egyes csatornák adatait két csoportra osztottuk:

  • M1, RTL, TV2
  • ATV, Duna TV, Duna World, Hír TV, M1, Super TV2

A jelzett dátumok azon eseményekhez köthetők, melyek az online térben erős keresési aktivitást eredményeztek. Így pl. Vuhan lezárása, az első Kínán kívüli haláleset, az olaszországi helyzet komollyá válása, az operatív törzs első sajtótájékoztatója, az első hazai Covid-19 eset, a hazai vészhelyzet kihirdetése, az iskolabezárás, a határzár és a hitelmoratórium bejelentése.

Forrás: Nielsen Audience, 18-59 TRP (awg.), 17:00-22:59

Az látható, hogy a két nagy kereskedelmi csatorna főműsoridős hírműsorának nézettségére a programstruktúra alapvetően erősebb hatással van, mint az aktuális események, lásd az RTL Híradó vasárnapi kiugró nézettségei, melyek az Álarcos énekes előtt mennek le. Ezzel együtt az is látható, hogy trendszerűen emelkedik a hírműsorok nézettsége.

Forrás: Nielsen Audience, 18-59 TRP (awg.), 17:00-22:59

A „klasszikus” hírcsatornák esetében sincs egyértelmű gyors reakció a nézettség változásával az egyes kiemeltebb események hatására, nem látszik az a kiemelkedő nézettségi csúcs, ami a keresések esetében megfigyelhető.

A hazai események, melyeket már saját bőrén tapasztalhat a lakosság, erősebb hatással vannak a nézettség változásra. Ez kiemelten igaz a M1 esetében, a miniszterelnöki bejelentések erősen növelték a csatorna híradójának nézettségét, így a lassan emelkedő nézettségi trend gyors növekedésre váltott.

A fentiek mellett az ATV Híradója az, amely nézőket nyert még a járvány külföldi kezdetekor, majd a magyar események bekövetkeztekor. A járvány magyarországi előretörése a Hír TV esti hírműsorának nézettségét volt képes még megemelni az utóbbi időszakban.

A nézettségi adatok azt mutatják, hogy a Covid-19 járvánnyal kapcsolatban nem a televízió az elsődleges hírforrás. Természetesen emelkedett ezen esti hírműsorok nézettsége, de ennek mértéke nem vethető össze a digitális tér reakciójával.

Következő bejegyzéseinkben beszámolunk a nézettség változásának további alakulásáról, valamint bemutatjuk, hogyan változott a hirdetői aktivitás. De érdemes digitális elemzéseinket is elolvasnod a google keresési trendekről, vagy az online site-ok látogatottságáról.

Szerző: Ritter Ádám, médiaigazgató

Forrás: Nielsen Audience

Kép: pexels.com

Ezeket már olvastad?: