Március 16-tól az általános és középiskolák is bezártak a Covid-19 járvány miatt, az oktatás digitális formára állt át. A tanári kar és a szülők ezt, nem kis áldozatok árán, de megoldják. Pedig nem csak a konkrét feladatok okoznak kihívást, a gyerekek figyelmét nagyon sok minden más képes elvonni.

Az elsőszámú nagy mumus a TV, lássuk hogyan változott a gyerekek TV előtt töltött ideje hétköznap. Az egyes grafikonok csak a legmagasabb értékeket produkáló csatornákat mutatják.

Először a kicsik, a 4-7 évesek tévézési szokását vizsgáltuk meg.

Ők is otthon maradtak, és a TV teljesíti „bébicsősz” funkcióját, drasztikusan emelkedett az egyes csatornák nézettsége, legtöbb esetben duplájára. Toppon a Nick Jr., az M2 és a Minimax. De a rögzített műsorokat „összegző” videó kategória nézettsége is több, mint duplájára emelkedett.

Ezután az „alsósok” tévézési szokásainak változását vizsgáltuk meg.

Ahogy látjuk, a TV előtt töltött idő látványosan megnövekedett. A legnépszerűbb Nickelodeon nézettsége a digi-suli első hetében a duplájára nőtt, és a „videó” kategória nézettsége is hasonlóan duplázott. De a többi, alacsonyabb nézettséggel bíró gyerekcsatorna előtt is 60-300% százalékkal több időt töltöttek el a gyerekek.

A „felsősök” és középiskolások esetében látjuk, hogy mások már a prioritások.

TV csatornaként a Nickelodeon viszi a prímet hétköznap, de itt az extrém emelkedést már a bezárást megelőző hetekben láthatjuk, ami már részben a járványhoz köthető. Az iskolák bezárása idején a „video” kategória nézettsége emelkedett látványosan, a többi csatorna erősödése mérsékelt. Ezen csatornák azonban általános, szórakoztató csatornák. Kiemelkedik a TV2 hétköznapi előretörése, ami az esti sáv erősödésének köszönhető.

Az is látszik, hogy a „nagyok” már nem a TV-ben találják meg hétköznap a szórakozást, az egyes csatornákon eltöltött percek száma lényegesen alacsonyabb a kisebbek által eltöltött időhöz képest.

Megnéztük, az M5 profilváltása, az iskolai anyagok sugárzása milyen nézettségi változást okozott az iskolások körében.

Látványos a változás, megjelentek ők is a csatorna nézői közt, azonban a két csoport eltérően viselkedett. A nagyok esetében a két hét adatai stabilak, ők vélhetően megtalálták azt, amire számítottak. A kicsik ezzel szemben nem így reagáltak. Első héten látványosan ott voltak a csatornán, azonban a 2. hétre ez a lendület elfogyott – vagy nem találták meg azt, amit kerestek.

Azt látjuk, hogy a TV jelentős kihívás elé állítja a szülőket és a tanárokat is, hisz jelentős konkurenciát jelent. De a „gyerekeket” is kihívás elé állítja, hisz van valami sokkal érdekesebb a hétköznapok során, mint a napi lecke.

De azt is látjuk, hogy az idősebbeket már nem a TV köti le igazán, ők máshol, a digitális térben is keresik a szórakozást.

Szerző: Ritter Ádám, médiaigazgató

Forrás: Nielsen Audience

Kép: pexels.com

Ezeket már olvastad?: